TOP
graphio doulias

Technostress: Τι είναι και πώς μπορείς να το διαχειριστείς

Οι εποχές που ζούμε είναι ιδιαιτέρως έντονες και πολλές φορές, οι υποχρεώσεις και οι ρυθμοί, μας δημιουργούν περισσότερο στρες. Η τεχνολογία δηλώνει «παρούσα» σε οτιδήποτε και αν κάνουμε μέσα στη μέρα μας. Επομένως, κάπου εδώ συναντιούνται το στρες και η τεχνολογία και δημιουργούν τον όρο «technostress».

Ο όρος «technostress» είναι σύγχρονος και έκανε την εμφάνισή του σε μια εποχή όπου οι καθημερινοί ρυθμοί είναι γρήγοροι, το στρες ολοένα και αυξανόμενο και μάλιστα, όλα αυτά με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Η τεχνολογία σε μεγάλο βαθμό μας έχει «λύσει» τα χέρια, ωστόσο, η υπέρμετρη χρήση έχει και τα αρνητικά της. Και κυρίως επιδρά στην ψυχοσύνθεση του ατόμου, με τρόπο που ούτε καν αντιλαμβανόμαστε πολλές φορές. Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά όμως!

agori ergazete se ipologisti
Τι είναι;

Αν ανατρέξεις στο λατρεμένο google, ο ορισμός έχει ως εξής: «Το τεχνο-άγχος ή τεχνολογικό άγχος, ή αλλιώς γνωστό ως τεχνοστρές, είναι το άγχος που προκαλείται από τη χρήση υπολογιστών». Ουσιαστικά, το technostress «είναι το αποτέλεσμα αλλαγών στις συνήθειες εργασίας και συνεργασίας μεταξύ εργαζόμενων που προκύπτουν λόγω της χρήσης σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής».

Σχετικές έρευνες για αυτό το ζήτημα κάνουν λόγο πως πρόκειται για «μια σύγχρονη ασθένεια προσαρμογής, η οποία προκαλείται από την αδυναμία αντιμετώπισης νέων τεχνολογιών με υγιή τρόπο».

Με δύο λόγια, είναι ο αντίκτυπος της τεχνολογίας στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.

Που οφείλεται;

Πέρα από το προφανές, ότι δηλαδή σχετίζεται με την τεχνολογία και την χρήση υπολογιστών, τα ακριβή αίτια τα οποία το προκαλούν, θα λέγαμε, πως είναι τα ακόλουθα:

1. Ο γρήγορος ρυθμός της τεχνολογικής αλλαγής σε συνδυασμό με τους ξέφρενους ρυθμούς της καθημερινότητας

2. Η έλλειψη της κατάλληλης εκπαίδευσης

3. Ο αυξημένος φόρτος εργασίας

4. Η έλλειψη της τυποποίησης στις τεχνολογίες

laptop pano se graphio
Πώς μπορεί να επηρεάσει ένα άτομο;

Εάν αυτό το αίσθημα άγχους ή ψυχικής πίεσης από υπερέκθεση ή εμπλοκή με την τεχνολογία στο χώρο εργασίας αλλά και στο σπίτι σου ακούγεται οικείο, τότε μάλλον βρίσκεσαι ήδη αντιμέτωπος με το «τεχνο-άγχος».

Επιπλέον, αν σου περνά από το μυαλό πως η υπέρμετρη χρήση των τεχνολογικών προϊόντων, δεν σε ευχαριστεί τόσο και σε κάνει να βρίσκεις διαρκώς προβλήματα ‒ακόμα και εκεί που δεν υπάρχουν‒ τότε, πιθανότατα, μόλις επιβεβαίωσες το παραπάνω!

Τα σημάδια που υποδεικνύουν την ύπαρξη του

Όπως όλα, έτσι και το «τεχνο-άγχος» παρουσιάζει… συμπτώματα, τα οποία μας βοηθούν να αντιληφθούμε την ύπαρξη του, πρόκειται για τα λεγόμενα «προειδοποιητικά σημάδια άγχους». Πιο συγκεκριμένα είναι τα εξής:

  1. Αδικαιολόγητη σωματική κούραση και ψυχική εξουθένωση
  2.  Αίσθημα άγχους, ανησυχίας, πανικού, ευερεθιστότητας θυμού ή ακόμα και κατάθλιψης
  3. Έντονοι πονοκέφαλοι και μυοσκελετικοί πόνοι
  4. Απάθεια, απώλεια ενδιαφέροντος για την εργασία
  5. Αίσθημα ότι τίποτα δεν είναι υπό τον έλεγχο σου
  6. Εχθρική στάση απέναντι σε τρίτους
  7. Αδυναμία συγκέντρωσης, έλλειψη κινήτρου και προβλήματα μνήμης
  8. Λανθασμένες αποφάσεις και χαμηλή αυτοεκτίμηση
  9. Προβλήματα στον ύπνο – όπως η αϋπνία.
sigirismeno graphio
Επηρεάζει δύο κατηγορίες ατόμων

Να σημειωθεί, πως υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων που «πλήττονται» από το technostress. Ειδικότερα, στην μία κατηγορία ανήκουν τα άτομα εκείνα, τα οποία αδυνατούν να αποδεχτούν την τεχνολογία και να προσαρμοστούν στις επιταγές και τις συνθήκες που αυτή επιβάλλει.

Στη δεύτερη κατηγορία συναντάμε άτομα τα οποία κάνουν την τεχνολογία κομμάτι του εαυτού τους και βασίζονται αποκλειστικά σ’ αυτή προκειμένου να διατελέσουν ακόμα και καθημερινές ενέργειες, όπως για παράδειγμα η παραγγελία φαγητού. Κατ’ επέκταση, αναφερόμαστε σ’ αυτούς που έχουν ένα είδος εξάρτησης από την τεχνολογία.

Πώς αντιμετωπίζεται;

Η συχνότητα εμφάνισης του τεχνο-άγχους δεν είναι γνωστή, ωστόσο, εκτιμάται ότι εκατομμύρια χρήστες υποφέρουν από αυτό, και πως αυξάνονται διαρκώς. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας από την Microsoft, η οποία έγινε σε 20.000 Ευρωπαίους εργαζόμενους, η τεχνολογία και η δυνατότητα «αέναης» συνδεσιμότητας μπορεί να προκαλέσει στρες και τελικά να μείωση της παραγωγικότητας στο μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων.

graphiko technostress

Ωστόσο, για όλα υπάρχει λύση και τα πάντα ‒σχεδόν‒ είναι διαχειρίσιμα. Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν για να απαλλαγείς από το technostress; Πάμε να δούμε!

1. Περιόρισε τη χρήση τεχνολογίας ‒ Δεν χρειάζεται να είσαι 24/7 με ένα κινητό ή με ένα λάπτοπ αγκαλιά. Προσπάθησε να βρίσκεις ευκαιρίες για να απέχεις…έστω και για λίγο. Κάνε ένα χρονοδιάγραμμα που να ορίζει τις ώρες χρήσης και προσπάθησε να το τηρήσεις πλήρως. Μην αφήνεις την τεχνολογία να σε εξουσιάζει, πάρε τη ηνία.

2. Κλείσε τις ηλεκτρονικές συσκευές όταν δεν τις χρησιμοποιείς ‒ Και άπαξ και βρεις χρόνο να απέχεις, πρέπει να απομακρυνθείς και να κάνεις ένα μίνι shutdown σε όλα τα προϊόντα τεχνολογίας που σε πλαισιώνουν. Θα δεις ότι είναι πιο αποτελεσματικό έτσι το μίνι αυτό detox.

3. Βάλε την άσκηση στην καθημερινότητα του ‒ Πέρα από το κομμάτι της υγείας και της ευεξίας, η άσκηση (ή έστω ένα νέο χόμπι) θα σε βοηθήσει σημαντικά να μείνεις μακριά από οθόνες και αυτό γιατί θα δώσεις την ενέργεια σου και θα επικεντρωθείς σε κάτι άλλο.

Το «κλειδί» σ’ όλο αυτό είναι να καταλάβεις το πότε η τεχνολογία όντως σε εξυπηρετεί και πότε εσύ απλά την υπηρετείς. Από τη στιγμή που τα διαχωρίσεις και κάνεις το προαναφερθέν «τεχνολογικό detox» τρόπο ζωής θα δεις πως τα συμπτώματα του technostress θα υποχωρήσουν και η ποιότητα της καθημερινότητας σου θα βελτιωθεί σημαντικά! Απλά θέλει πρόγραμμα και προσήλωση στη διαδικασία.

Are you ready?

Πως σου φάνηκε το άρθρο;
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Ακολούθησε το Cosmogony στο Instagram

Δημοσιογράφος εθισμένη στα ταξίδια, τις συναυλίες και το καλό σινεμά. Ενθουσιώδης, περίεργη και ασυμβίβαστη. Με έναν καφέ ανά χείρας, θα κυκλοφορώ και θα ανακαλύπτω νέα σημεία απόδρασης εντός και εκτός πόλης – όταν δεν «καίγομαι» στις σειρές. Αγαπώ τις νυχτερινές περιπλανήσεις και φυσικά την καλή παρέα. Λάτρης της έθνικ κουζίνας και του παγωτού. Τα cocktails και οι φωτογραφίες είναι πάντα must. Μίλησε μου για ψυχολογία, φιλοσοφία και τέχνες και θα έχεις την αμέριστη προσοχή μου. Το motto μου; Dum Spiro Spero.