TOP
overthinking-analysis

Οχι άλλο overthinking: Βάλε «φρένο» στις ανούσιες σκέψεις

Κακά τα ψέματα το overthinking είναι βασανιστικό, αν όχι καταστροφικό. Μια απλή και αθώα σκέψη διογκώνεται στο μυαλό μας και δίνει χώρο σε μια αλυσίδα από ανούσιες σκέψεις, τις οποίες όσο περισσότερο αναλύουμε, τόσο πιο πολύ μας κυριεύει το άγχος. Όσο συνεχίζουμε την υπερανάλυση, τόσο νιώθουμε ότι στο κεφάλι μας έχει δημιουργηθεί ένα κουβάρι από χαοτικές σκέψεις που έχουν περιπλεχτεί τόσο πολύ, που αδυνατούμε να βρούμε τη διέξοδο. Ωστόσο,  υπάρχουν τρόποι να σταματήσουμε το overthinking και να αφήσουμε τις περιττές σκέψεις στην άκρη. 

ΕΣΥ ΣΕ ΠΟΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ OVERTHINKER ΑΝΗΚΕΙΣ;

Ξέρω πως καίγεσαι να μάθεις πως θα σταματήσεις την υπερανάλυση των πραγμάτων, αλλά πρώτα πρέπει να δούμε σε ποια κατηγορία overthinker ανήκεις. Ναι φυσικά και υπάρχουν κατηγορίες. Για την ακρίβεια υπάρχουν δύο τύποι υπερανάλυσης, εκείνοι που αναμασούν και προβληματίζονται για όσα συνέβησαν στο παρελθόν, κι εκείνοι που ανησυχούν διαρκώς για το τι θα συμβεί στο μέλλον. Και στις δύο περιπτώσεις το άτομο βασανίζει τον εαυτό του, προτάσσοντας το αρνητικό συναίσθημα για οτιδήποτε κι αν γίνεται στη ζωή του, ενώ συνήθως νιώθει αδύναμο ή ανίκανο να ανακτήσει τον έλεγχο των πραγμάτων.

Anxiety-Worrying-and-Overthinking

ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΟΤΙ ΕΙΣΑΙ ΕΝΑΣ OVERTHINKER

Προϋπόθεση για να σταματήσετε να σκέφτεστε υπερβολικά, είναι να αναγνωρίσετε πότε το κάνετε. Ευτυχώς, υπάρχουν αρκετές ενδείξεις που μαρτυρούν ότι τείνετε να υπεραναλύετε τα πράγματα. 

  • Αναρωτιέστε διαρκώς «τι θα γινόταν αν…». Ίσως η πιο συχνή σκέψη που τριγυρίζει στο μυαλό ενός ανθρώπου που τείνει να αναλύει τα πάντα. Η απάντηση στην ερώτηση συνήθως περιλαμβάνει υποθέσεις και σενάρια. Αυτά με τη σειρά τους συμβάλλουν στο να διαιωνιστεί μια κατάσταση, χωρίς κανέναν ουσιαστικό λόγο.
  • Υπεραναλύετε τα λεγόμενα των γύρω σας. Μνημονεύετε τα λόγια των συνομιλητών σας και κυρίως εκείνα που έχουν αρνητικό πρόσημο και στη συνέχεια αναζητάτε το κρυφό νόημα που μπορεί να υποβόσκει. «Σπάτε το κεφάλι σας», αναζητώντας τι μπορεί να υπονοούσαν, γιατί το είπαν, τι ήθελαν να πετύχουν και κάπως έτσι ξεκινά ένας φαύλος κύκλος.
  • Εστιάζετε την προσοχή σας στο πρόβλημα, παρά στη λύση. Δίνετε περισσότερη έμφαση σε ένα πρόβλημα και στα αρνητικά συναισθήματα που μπορεί να νιώθετε, αντί να επικεντρωθείτε στη λύση που θα σας απαλλάξει από το πρόβλημα και θα σας γλιτώσει από ατελείωτες ώρες υπερανάλυσης. 
  • Ξαναζείτε συνεχώς τα λάθη σας. Επιμένετε να αναπαράγετε τα λάθη που κάνατε και να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας πόσο άσχημα νιώσατε γι’ αυτά. 
  • Δεν κοιμάστε τώρα πια τα βράδια. Όσο κι αν προσπαθείτε να κοιμηθείτε, η έντονη ανησυχία και η κινηματογραφική ταινία που «παίζει» στο κεφάλι σας δεν αφήνουν τον Μορφέα να σας τυλίξει στην αγκαλιά του. Οι διαρκείς σκέψεις «κλέβουν» τον ύπνο σας και δεν αφήνουν τον εγκέφαλό σας να «κατεβάσει ρολά», με αποτέλεσμα να νιώθετε κούραση και εξάντληση. 
  • Αναλύετε τι θα μπορούσατε να είχατε πει ή εκείνα που δεν έπρεπε να είχατε πει. Αισθάνεστε άβολα με τον τρόπο που μπορεί να χειριστήκατε μια κατάσταση και αδυνατείτε να την αποδεχτείτε. Έτσι αρχίζετε να σκέφτεστε ποια ήταν η κατάλληλη απάντηση και όλα όσα δεν έπρεπε να είχατε ξεστομίσει. 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΕΣΥ ΠΟΙΟΣ ΤΥΠΟΣ “ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΥ” ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΕΙΣΑΙ;

overthinking-girl-thinking

ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΠΩΣ ΘΑ ΔΙΩΞΕΙΣ ΤΟ OVERTHINKING ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ

Δε χρειάζεται να σας φοβίζει η τάση να σκέφτεστε υπερβολικά τα πράγματα γύρω σας. Υπάρχουν τρόποι να μπλοκάρετε αρχικά τις περιττές σκέψεις και στη συνέχεια να εξαφανίσετε το overthinking μια και καλή από την καθημερινότητά σας.

Μιλήστε με τον εαυτό σας

Κακά τα ψέματα σε αυτή τη ζωή, ο εαυτός μας είναι όλα όσα έχουμε. Αν δεν τον φροντίσετε εσείς οι ίδιοι, πως περιμένετε να το κάνουν οι άλλοι για εσάς. Εφόσον έχετε αντιληφθεί πότε τείνετε να σκέφτεστε υπερβολικά τα πράγματα και τι είναι αυτό που το προκαλεί, προσπαθήστε να το συζητήσετε με τον εαυτό σας. Ξεστόμισε δυνατά τις σκέψεις σας ώστε να τις ακούτε και να τις επεξεργάζεστε καλύτερα. Θέστε ερωτήσεις στον εαυτό σας και προτρέψτε τον να διακόψει την τοξική αυτή συνήθεια.

Μείνετε απασχολημένοι

Οργανώστε το πρόγραμμα της ημέρας σας, έτσι ώστε να ασχολείστε με δραστηριότητες που σας φτιάχνουν τη διάθεση. Όσο πιο πολλές ασχολίες εντάξετε μέσα στην καθημερινότητά σας, τόσο λιγότερο χρόνο θα χαρίζετε στις αρνητικές σκέψεις και τα προβλήματα. Αν το μόνο που κάνετε γυρνώντας από τη δουλειά ή το πανεπιστήμιο είναι να ξαπλώνετε στον καναπέ χωρίς να κάνετε τίποτα για εσάς, τότε αναπόφευκτα οι σκέψεις θα φωλιάσουν σίγα σιγά στο μυαλό σας.

Αποδεχθείτε τα λάθη σας

Κανείς μας δεν είναι τέλειος. Όλοι κάνουμε λάθη και μάλιστα τα περισσότερα από αυτά είναι θεμιτά. Άλλωστε, αν δεν πέσεις, πώς θα σηκωθείς; Απενοχοποιήστε τα λάθη σας και αποκωδικοποιήστε τά. Όπως λένε και οι παλιοί μαθαίνουμε από τα λάθη μας. Δε χρειάζεται να τους δίνουμε όμως περισσότερη σημασία από τη δέουσα. Δε θα πάθεις τίποτα από μια αποτυχία.

Αποφύγετε τους τοξικούς ανθρώπους

Δείξε μου το φίλο σου να σου πω ποιος είσαι. Ο κοινωνικός μας περίγυρος μας επηρεάζει περισσότερο απ’ όσο νομίζετε στον τρόπο που σκεφτόμαστε και αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα γύρω μας. Αν λοιπόν συναναστρέφεστε με τοξικούς ανθρώπους, φροντίστε να τους απομακρύνετε το συντομότερο από τη ζωή σας. Δε σας προσφέρουν τίποτα, πέρα από αρνητισμό, ανασφάλεια και δυσάρεστες σκέψεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΤΟΞΙΚΟΤΗΤΑ: ΑΥΤΟΣ Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΕΧΘΡΟΣ 

Μην είστε αυστηροί με τον εαυτό σας

Το να σκέφτεστε υπερβολικά τα πράγματα σίγουρα δεν είναι μια συνήθεια που απολαμβάνετε. Όσο και να προσπαθείτε να βάλετε μια τελεία και να φρενάρετε τις αρνητικές σκέψεις είναι σίγουρο ότι δε θα το πετύχετε από τη μια στιγμή στην άλλη. Πρέπει να δώσετε χρόνο στον εαυτό σας και να σταματήσετε να ασκείτε σκληρή κριτική όποτε δυσκολεύεστε να μπλοκάρετε την υπερνανάλυση. Αντί να επιτίθεστε στον εαυτό σας και τις αδυναμίες του, δοκιμάστε να του προσφέρετε λίγη αγάπη και να χαλαρώσετε. 

Αγαπημένοι μου overthinkers, μη φοβάστε θα επιβιώσουμε!

Πως σου φάνηκε το άρθρο;
+1
1
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Ακολούθησε το Cosmogony στο Instagram

Τριγυρνάει στους δρόμους της πόλης προσπαθώντας να ξεκλειδώσει τις συμπεριφορές των ανθρώπων και να μάθει τις ιστορίες τους. Ως δημοσιογράφος βλέπεις, δε διστάζει να γράψει για αυτά ή ακόμη και να τα φωτογραφίσει. Εξερευνεί στέκια και μυστικές γωνιές της Αθήνας. Αδημονεί για τις καλοκαιρινές συναυλίες, εκεί που ο κόσμος είναι ελεύθερος και μυρίζει αγάπη παντού. Θέλει να μάθει κιθάρα για να τραγουδάει μαζί με τους φίλους της κάτω από τα αστέρια. Ονειρεύεται μια ζωή γεμάτη ταξίδια και κυνηγάει στιγμές ανεμελιάς και ξεγνοιασιάς.