Με αφορμή την παρουσία αλλά και την γρήγορη εξάπλωση του νέου κορονοϊού, καθώς και την ύπαρξη ακόμη της γνωστής εποχικής γρίπης, τον ιό της γρίπης Η1Ν1 αλλά και των αλλεργιών, κρίνεται αναγκαία η φυσική θωράκιση του οργανισμού μας.

Μένοντας και στο σπίτι, τώρα πια, έχουμε την τάση και λόγω φοβίας να ελέγχουμε την θερμοκρασία μας. Αμέτρητα και τα χαρτομάντηλα που χρησιμοποιούμε λόγω καταρροής, αλλεργίας και λοιπών άλλων συμπτωμάτων. Επομένως καλό θα ήταν να αναλάβουμε δράση το συντομότερο δυνατόν! Και τι καλύτερο από τη σωστή διατροφή προκειμένου να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Η Ελλάδα ευτυχώς διαθέτει ένα τόσο  ισχυρό “φυσικό οπλοστάσιο” (βλ. βότανα, ρίζες και πολλά φυτά) που θα πρέπει να το χρησιμοποιούμε προς όφελός μας αν θέλουμε όλο το χρόνο να διατηρούμε όσο το δυνατόν πιο μακριά από εμάς λοιμώξεις και λοιπές ασθένειες.

Φάρμακα από τη Γη

Εχινάκεια: Χρονικά πρόσφατα διαδεδομένη στην Ελλάδα, αποτελεί πλέον ένα από τα πιο δημοφιλή βότανα για την αντιμετώπιση ιώσεων και γρίπης. Διαθέτει ισχυρή αντιμικροβιακή και αντικαταρροϊκή δράση, ενώ ενισχύει το ανοσοποιητικό σε μεγάλο βαθμό.

Θα την βρείτε σε πολλές μορφές: ως ρίζα, βάμμα ή ως αποξηραμένη δρόγη σε κάψουλα. Συστήνεται καθημερινή χρήση για 10 έως 20 ημέρες το μήνα, με μια δεκαήμερη διακοπή πριν αρχίσετε ξανά τη λήψη της. Θα πρέπει τέλος να γνωρίζετε πως η συνεχής χρήση της για μεγάλα χρονικά διαστήματα μπορεί να προκαλέσει αύξηση των λευκών αιμοσφαιρίων και κάμψη του ανοσοποιητικού, οπότε προσοχή στη λήψη της.

pexels-photo-129440

Αστράγαλος: Στα ελληνικά λέγεται “Αστράγαλος Μεμβρανώδης” ενώ στην κινέζικη βοτανοθεραπεία αναφέρεται ως “Huang qi”, έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και δρα κατά των ελεύθερων ριζών με πολύ καλά αποτελέσματα. Με βάση την κινέζικη ιατρική, βελτιώνει την ανοδική κίνηση της ενέργειας στο σώμα, ενισχύει το στοιχείο της φωτιάς και επιφέρει τόνωση, έλκοντας το γιανγκ προς τα επάνω.

Θα τον βρείτε σε κάψουλες, αλλά μπορείτε να βρείτε και την αποξηραμένη ρίζα του για να φτιάξετε αφέψημα (περίπου 9-12 γρ. του βοτάνου για 1 κούπα νερό). Θα το πιείτε περίπου για 3 εβδομάδες, με 1 εβδομάδα διακοπής στο τέλος του μήνα. Επισημαίνεται πως δεν θα πρέπει να το πίνετε σε περίπτωση που έχετε πυρετό καθώς ενδέχεται να εντείνει τα συμπτώματα της αρρώστιας, για αυτό και πρέπει να χρησιμοποιείται προληπτικά ή στην ανάρρωση.

Γλυκόριζα: Μπορείτε να πίνετε προληπτικά το αφέψημα γλυκόριζας μία φορά την ημέρα. Στα φαρμακεία θα την βρείτε ως βάμμα – που είναι πιο δραστικό – ενώ κυκλοφορούν και καραμέλες για τον πονόλαιμο και τον βήχα. Η χρήση της θα πρέπει να αποφεύγεται από άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση.

Πρόπολη: Η θαυματουργή και αποκλειστική τροφή της βασίλισσας μέλισσας ήδη γνωστή εδώ και χιλιάδες χρόνια. Περιέχει μείγμα κηρωδών και ρητινωδών ουσιών. Με αντιοξειδωτική αλλά και αντιβιοτική δράση αντιμετωπίζει τους ιούς, τόσο προληπτικά όσο και κατά την εκδήλωσή τους. Ως εκχύλισμα θεωρείται ιδανικό για γαργάρες και ψεκασμούς του λαιμού για την απομάκρυνση των μικροβίων. Κυκλοφορεί επίσης και σε σκόνη και μπορείτε να διαλύσετε 1 κουταλάκι του γλυκού σε 1 φλυτζάνι ζεστό νερό και να το πίνετε καθημερινά.

Τζίνσενγκ: Το σιβηριανό ginseng δεν αυξάνει ιδιαίτερα την πίεση – αντίθετα με το κοινό ginseng-  και θεωρείται ότι έχει πολύ καλά αποτελέσματα ως ενισχυτικό του ανοσοποιητικού συστήματος. Για να το χρησιμοποιήσετε ως αφέψημα βράστε τη ρίζα (μαζί με το νερό). Μπορείτε να καταναλώνετε 1 – 2 φλυτζάνια την ημέρα για 1 μήνα. Μπορείτε να το βρείτε και σε κάψουλες.

Γανόδερμα: Το κινέζικο αυτό μανιτάρι είναι ιδανικό για την τόνωση του οργανισμού. Θα το βρείτε σε αποξηραμένες φλούδες, τις οποίες θα βράσετε (περίπου 9 γραμμάρια) μαζί με 1 φλιτζάνι νερό. Μπορείτε να το πίνετε σε καθημερινή βάση.

Σπιρουλίνα: Το “θαυματουργό φύκι” θεωρείται μια πλήρης τροφή. Περιλαμβάνει όλα τα βασικά αμινοξέα, περισσότερες από 100 πολύτιμες για τον οργανισμό θρεπτικές ουσίες, αντιοξειδωτικά στοιχεία, μεγάλη ποσότητα σιδήρου και πρωτεΐνης. Συμβάλλει στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Θα την βρείτε σε σκόνη, νιφάδες, κάψουλες ή σιρόπι.

Φασκόμηλο: Το “βότανο της μακροζωίας” δρα κατά των ελεύθερων ριζών και συστήνεται ιδιαίτερα για την τόνωση της άμυνας του οργανισμού. Θα το βρείτε κυρίως σε αποξηραμένη μορφή. Μπορείτε να πίνετε ένα ποτήρι ρόφημα φασκόμηλο, αφού πρώτα ρίξετε μερικά από τα φύλλα του σε ζεστό νερό και το αφήσετε λίγα λεπτά να ελευθερώσει τα αιθέρια έλαιά του.

faskomilo_cover_1

Τσάι του βουνού: Μαζί με το φασκόμηλο θεωρείται από τα πιο σημαντικά ροφήματα που ενισχύουν το ανοσοποιητικό και αντιμετωπίζει ιώσεις και κρυολογήματα. Μπορείτε να πίνετε ένα φλιτζάνι τσάι καθημερινά και για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα από ό,τι συνήθως συστήνεται για τα περισσότερα βότανα. Εναλλακτικά,  μπορείτε να πίνετε πράσινο τσάι που είναι γνωστό για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες. Σημαντική επισήμανση είναι πως επειδή τα περισσότερα που αναφέραμε είναι βότανα… κοινώς φάρμακα της φύσης, καλό θα ήταν πριν τα χρησιμοποιήσετε να συμβουλευτείτε το γιατρό σας. Απαγορεύεται η χρήση τους σε περίπτωση εγκυμοσύνης ή κατά τη διάρκεια αγωγής ανοσοκαταστολής.

Σειρά έχουν τα ιχνοστοιχεία που δίνουν δύναμη και αυτά δεν είναι άλλα από το σελήνιο και τον ψευδάργυρο. Το σελήνιο το βρίσκουμε κυρίως στα ψάρια, στα μαλάκια, στα σιτηρά, στο κρέας, στα αυγά, στα φυστίκια, στο ρύζι και στους ηλιόσπορους. Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στα οστρακοειδή, στο κόκκινο κρέας (μοσχάρι, αρνί, χοιρινό), στο συκώτι, στις σαρδέλες, στους κολοκυθόσπορους, στα σιτηρά, στα όσπρια και στα καρύδια.

pexels-photo-1295572

Και ποιά είναι τα τρόφιμα που καταπολεμούν τις ιώσεις;

Αρχίζουμε με τα ω3 λιπαρά οξέα που βοηθούν στην τόνωση του οργανισμού. Οπότε να προτιμάτε λιπαρά, όπως σαρδέλες, κολιό, σκουμπρί, σολωμό και πέστροφα. Επίσης, ανιχνεύονται σε ξηρούς καρπούς, στο σουσάμι και στο λιναρόσπορο.

Η βιταμίνη C είναι ένας από τους καλύτερους συμμάχους του οργανισμού κατά των ιώσεων. Θα την βρείτε σε ωμές κόκκινες και πράσινες πιπεριές, ακτινίδια, μπρόκολο (στον ατμό), ωμό λάχανο, φράουλες, πορτοκάλια και χυμό ντομάτας.

Το β –  καροτένιο συμβάλλει στην άμυνα του οργανισμού. Περιέχεται κυρίως σε φρούτα και λαχανικά με έντονο κίτρινο και πορτοκαλί χρώμα, όπως τα καρότα αλλά και η ντομάτα και στα πράσινα λαχανικά, όπως το μαρούλι, το σπανάκι και το μπρόκολο.

Η Βιταμίνη Ε, που την βρίσκουμε στο ελαιόλαδο, τους ξηρούς καρπούς και τα σκουρόχρωμα φυλλώδη λαχανικά και το κρασί.

Το σκόρδο, παραδοσιακά τροφή που ευεργετεί τον οργανισμό επειδή περιέχει την ουσία αλισίνη, που έχει έντονη αντιμικροβιακή δράση.

Τέλος, τα προβιοτικά είναι απαραίτητα για την θωράκιση του οργανισμού καθώς τον εφοδιάζουν με ευεργετικά βακτηρίδια που αντιμετωπίζουν και καταπολεμούν τους ιούς. Προβιοτικά λαμβάνουμε κυρίως μέσω του γάλακτος, του γιαουρτιού και γενικώς των γαλακτοκομικών προϊόντων που έχουν υποστεί ζύμωση (όπως το κεφίρ).

Όπως είδατε, η φύση μας δίνει απλόχερα τα εφόδια να πολεμήσουμε τις ιώσεις και τις λοιμώξεις που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια του έτους, στο χέρι μας είναι να μεριμνήσουμε ώστε να προλάβουμε πάσης φύσεως ασθένειες και να θωρακίσουμε τον οργανισμό μας.

Δεν θέλει κόπο λοιπόν, αλλά τρόπο και σωστή και λεπτομερή ενημέρωση.

Πηγή Εξωφύλλου: Pexels 

Αφροδίτη Μαστοράκη

About Αφροδίτη Μαστοράκη

Καθηγήτρια Γαλλικών (Bonjour, Madame!) και ιδιωτική υπάλληλος (όνομα εταιρείας δε λέμε, μην είμαστε περίεργοι...), ευγενική, αυστηρή (εκεί που πρέπει), με πολλή φαντασία, ενθουσιώδης, με ιδιαίτερη αντιπάθεια στη ρουτίνα και με μεγάλη αδυναμία στα σκυλιά. Στον ελεύθερό μου χρόνο διαβάζω βιβλία (μυθιστορήματα, ψυχολογίας, προσωπικής ανάπτυξης κ.α.). Όνειρό μου; Ένα ταξίδι στο Μεξικό με εισιτήριο άνευ επιστροφής! Μία έκφραση που με χαρακτηρίζει; "Ποτέ μη λες ποτέ!", Οπότε Vamos Cosmogony!