«Πέντε λεπτά ακόμη…». Η φράση που συνοδεύει τα περισσότερα πρωινά ξυπνήματα και ηλικιακές διακρίσεις δεν κάνει. Είτε πρόκειται για σχολείο,δουλειά,άλλες υποχρεώσεις,το πρωινό ξύπνημα ήταν και παραμένει ένα βάσανο. Και αν το ξυπνητήρι είναι ο εχθρός του ύπνου,το snooze είναι ο εχθρός του ξυπνητηριού. Αυτό το μαγικό κουμπάκι που μας εξασφαλίζει αυτά τα υπερπολύτιμα  5,10,15,30… παραπάνω λεπτά ύπνου. Και ενώ εκείνη τη στιγμή πιστεύουμε πως αυτά τα παραπάνω λεπτά ύπνου θα κάνουν τη διαφορά,όσες φορές κι αν πατήσουμε το snooze – που ενίοτε είναι αρκετές – ξυπνάμε το ίδιο κουρασμένοι. Τι γίνεται επομένως με το snooze;

Τα πράγματα είναι πάρα πολύ απλά: το snooze, όσο κι αν μας ικανοποιεί η αίσθηση ότι θα αναβάλουμε το πρωινό ξύπνημα και θα έχουμε λίγο χρόνο χουζουρέματος παραπάνω, δεν παύει να είναι μία αναβολή…και μία πολλή κακή διακοπή του ύπνου μας. Ο ύπνος έχει κάποιες φάσεις, η αντιστροφή των οποίων συμβαίνει όταν το σώμα ετοιμάζεται να ξυπνήσει. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, όταν μας παίρνει ο ύπνος, η θερμοκρασία του σώματος πέφτει και η επαναφορά της ξεκινάει αυτόματα περίπου δύο ώρες πριν το σώμα είναι έτοιμο να ξυπνήσει και να ξεκινήσει μία καινούρια μέρα. Όταν λοιπόν χτυπάει το ξυπνητήρι κι εμείς πατάμε το snooze, ο εγκέφαλος μας λαμβάνει το λανθασμένο σήμα ότι δεν χρειάζεται να θέσει το σώμα σε διαδικασία επαγρύπνησης ακόμη. Η θερμοκρασία του σώματος παραμένει χαμηλή, τα πέντε λεπτά αναβολής δεν επαρκούν ώστε να εισέλθουμε σε μία παραγωγική φάση ύπνου που όντως θα μας ξεκουράσει,με αποτέλεσμα κάθε επόμενο snooze να μας βρίσκει όλο και πιο νυσταγμένους και να κάνει το κρεβάτι μας να φαντάζει το πιο ζεστό και φιλόξενο μέρος στον πλανήτη.

Woman Turning Off The Alarm

Από επιστημονικής άποψης είναι πλέον αποδεδειγμένο πως το snooze περισσότερο κακό παρά καλό κάνει. Σύμφωνα με μελέτες, αυτή η τόσο γλυκιά αναβολή μας επηρεάζει αρνητικά σωματικά και ψυχολογικά,καθώς κατά τη διάρκεια της μέρας έχουν παρατηρηθεί εναλλαγές διάθεσης, πονοκέφαλοι, νευρικότητα, ενώ κάποιοι αναφέρουν πως ξυπνούν πολύ πιο κουρασμένοι απ΄όσο ήταν όταν έπεσαν για ύπνο. Κι επειδή η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται, κάποιοι επίσης υποστηρίζουν πως αυτή η αναβλητική διάθεση μας ακολουθεί καθ΄όλη τη διάρκεια της μέρας μας, μειώνοντας την παραγωγικότητά μας.

gallery

Η λύση του προβλήματος είναι φαινομενικά απλή: να σταματήσουμε να πατάμε το snooze.Επειδή όμως οι κακές συνήθειες ποτέ δεν μας έκαναν την χάρη να κόβονται εύκολα,η θεωρία είναι πιο εύκολη από την πράξη. Παρ’όλα αυτά όμως, υπάρχουν κάποια tips που μπορούν σταδιακά να μας βοηθήσουν να μειώσουμε τις αναβολές!

1. Βάλτε ήχο ξυπνητηριού ένα κομμάτι που σας αρέσει

Και με αυτό δεν εννοούμε φυσικά κλασική μουσική η τον ήχο της βροχής που πέφτει. Διαλέξτε ένα ξεσηκωτικό κομμάτι που σας φτιάχνει τη διάθεση όταν το ακούτε και σας γεμίζει ενέργεια. Επίσης, φροντίστε να αλλάζετε τον ήχο κάθε λίγους μήνες, καθώς έχουμε μια τάση να βαριόμαστε τους ήχους κλήσεις μας, ακόμη κι αν πρόκειται για το ξυπνητήρι, αλλά και να συνηθίζουμε στον ήχο αυτό,ο οποίος σταδιακά δεν θα μας “ξυπνάει” με τον ίδιο τρόπο.

2. Go old school

Οκ….τα κινητά και τα ξυπνητήρια τους είναι μια τρομερή ευκολία. Κυρίως επειδή διαθέτουν το snooze. Κατά τα άλλα και ένα παραδοσιακό ρολόι με ξυπνητήρι μπορεί να κάνει την δουλεία του άψογα, με την μόνη διαφορά πως αν το κλείσουμε και μας πάρει ο ύπνος, το πιο πιθανό είναι να μην ξαναξυπνήσουμε εγκαίρως για να προλάβουμε όσα έχουμε να κάνουμε. Ακούγεται αρκετά βάρβαρο, αλλά αν αποφασίσετε να το εφαρμόσετε θα εκπλαγείτε πόσο προσαρμοστικό ον είναι ο άνθρωπος. Το ότι θα την πατήσουμε μερικές φορές όμως είναι δεδομένο

3. Ρύθμισε την ώρα λίγο πιο αργά

Για όσους θεωρούν το παραπάνω αρκετά παρεμβατικό, υπάρχει και η άλλη λύση: ρυθμίστε το ξυπνητήρι σας σε κάποια ώρα που να ξέρετε πως, αν δεν σηκωθείτε αμέσως,θα αργήσετε, έστω κι αν υπάρχει η δυνατότητα του snooze. Διότι, ας το παραδεχτούμε, όταν ρυθμίζουμε το ξυπνητήρι μας, υπολογίζουμε και αυτά τα “10 λεπτά ακόμη'” ύπνου που θέλουμε,άσχετα που ποτέ κανένας δεν τα τήρησε.

4. Να έχεις πάντα κάτι που να σε κάνει να ανυπομονείς να ξεκινήσεις τη μέρα σου

Αρκετά θεωρητικό για tip, ίσως όμως να είναι και το πιο σημαντικό απ’όλα. Το να υπάρχει κάτι στη ζωή σου που σε ενθουσιάζει, που σου δίνει δύναμη και ενέργεια, είναι από μόνο του αρκετό,όχι μόνο για να κόψεις το snooze και να βελτιώσεις την ποιότητα του ύπνου σου, αλλά και για να αντισταθμίζει όλες εκείνες τις φορές που το κρεβάτι θα φαντάζει το ιδανικό μέρος για να περάσεις τη μέρα σου.

Πηγή Εξωφύλλου: www.pexels.com 

Αθηνά Χαραλαμπάκη

About Αθηνά Χαραλαμπάκη

Φοιτήτρια οδοντιατρικής στη Σόφια, γεννημένη στη Θεσσαλονίκη. Στον ελεύθερό μου χρόνο διαβάζω βιβλία, ειδικότερα μυστηρίου και αστυνομικά, με μία αδυναμία στην Agatha Christie και ακούω μανιωδώς μουσική. Στις μεγάλες μου αδυναμίες συγκαταλέγονται το πολύ και καλό φαγητό, η σοκολάτα, οι περίπατοι στη φύση και οι ενδιαφέρουσες συζητήσεις. Ούσα ανήσυχο πνεύμα, το όνειρό μου είναι να ταξιδέψω σε όλο τον κόσμο και να γνωρίσω διαφορετικές κουλτούρες και πολιτισμούς. Ανέκαθεν ευαίσθητη και αισιόδοξη, πιστεύω πως ο κόσμος μπορεί να γίνει πολύ καλύτερος αν πρώτα γίνεις εσύ η αλλαγή που θέλεις να δεις γύρω σου.